۱۳۹۰ دی ۱۴, چهارشنبه

وبلاگ فرهنگی: نقش وبلاگ‌ها در زنده نگه داشتن و گسترش فرهنگ، هنر و ادبیات


چهارشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۰

ضعف محتوا و به ویژه محتوای فرهنگی در وب فارسی مشهود است... محتوای بیشتر وبلاگ‌های وبلاگستان یا شخصی است، یا سیاسی و یا کپی‌کاری. وبلاگ‌های شخصی و سیاسی بخشی مهم از دنیای وبلاگ و فرآیند تولید محتوا هستند و به آن‌ها نیاز است. اما کپی‌کاری آفتی است که به جان وب فارسی و وبلاگستان افتاده است و اثرات آن به خوبی قابل مشاهده است. بخش کوچکی از وبلاگستان «وبلاگ‌های فرهنگی» هستند که کمبود آن‌ها به چشم می‌آید. حضور و فعالیت این نوع از وبلاگ‌ها نیاز است و باید به این مسئله توجه شود. تنوع و غنای فرهنگی ایران بستر خوبی برای رشد و افزایش این گونه وبلاگ‌ها است اما متاسفانه در این زمینه خیلی کم کار می‌شود و این بخش هم دچار همان مشکلات و گرفتاری‌هایی است که گریبان تولید محتوا و وبلاگ‌نویسی را در ایران گرفته است. کپی‌کاری، نوشته‌های فاقد اعتبار و ارزش (به ویژه در زمینه‌ی تاریخ)، کیفیت پایین و ضعیف تحقیق و پژوهش، عدم توجه به املا، نگارش و ویرایش، وضعیت و کیفیت اینترنت ایران، عدم رعایت اصول وبلاگ‌نویسی و ... از جمله‌ی این مشکلات هستند.

فرهنگ نیاز به نگهداری و مراقبت دارد. این کار توسط انتقال آن از نسلی به نسل دیگر صورت می‌گیرد و از روش‌های گوناگونی می‌توان برای این کار استفاده کرد. از روش‌های شناخته‌شده می‌توان کتاب و فیلم را نام برد. اینترنت و وب هم یکی از این روش‌ها هستند که گستره‌ی وسیعی از مخاطب را پوشش می‌دهند. در این دنیای مجازی وبلاگ انتخاب مناسبی برای کار فرهنگی است.

وبلاگ فرهنگی می‌تواند یا تخصصی و خاص منظوره باشد (مثلاً ادبی) و یا موضوعات فرهنگی گوناگونی را پوشش دهد. به عنوان نمونه شما می‌توانید وبلاگی بسازید و در آن از فرهنگ، زبان، گویش، لهجه و آداب و رسوم یک روستا، یک شهر، یک منطقه و یا یک قوم بنویسید. به ویژه اگر خود متعلق به آن فرهنگ باشید. ارزش این کار مشخص است. چنین وبلاگی می‌تواند دیگران را با آن فرهنگ آشنا کند و به شناخته شدن آن کمک کند.

اگر دستی در ادبیات، ترجمه و نوشتن دارید چه خوب است که وبلاگی راه‌اندازی کنید و نوشته‌های خود را در معرض دید دیگران قرار دهید. با خواندن نظرات و پیشنهادهای دیگران می‌توانید ایرادهای کار خود را برطرف کنید و با گذشت زمان کارهایتان بهتر و خوب‌تر شوند. همچنین فرصتی است که شناخته شوید و بتوانید نام خود را مطرح کنید.

اگر رشته‌ی تخصصی و تحصیلیتان در زمینه‌ی فرهنگ، تاریخ، هنر، ادبیات، زبان و ... است، وبلاگی مرتبط با رشته و کار خود راه‌اندازی کنید و اطلاعاتی را که فکر می‌کنید برای افزایش آگاهی دیگران مفید و سودمند هستند را در آن قرار دهید تا مورد استفاده قرار بگیرند.

در پایان باید بگویم که وب فارسی محتوا لازم دارد و چه خوب است که بخشی از این محتوا درباره‌ی تاریخ، تمدن، فرهنگ و هنر ایران و مردم ایران باشد.

0 دیدگاه‌ها: